کد مطلب:212693 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:32

داود بن فرقد کوفی
ثقه جلیل القدر، و از اصحاب امام صادق (ع) و امام كاظم (ع) است. [1] .

روزی خدمت امام صادق (ع) عرض كرد: در مسجد رسول خدا (ص)، نزدیك قبر مطهر، نماز می خواندم كه ناگاه از پشت سر شنیدم كسی خواند: «اتریدون ان تهدوا من اضل الله و الله اركسهم بما كسبوا» [2] ؛ نگاه كردم، شخصی را دیدم، لیكن او را نشناختم، اما فهمیدم كه آیه شریفه [3] را بر من تأویل كرده، من هم در جواب گفتم: «ان الشیاطین



[ صفحه 179]



لیوحون الی اولیائهم لیجادلوكم، و ان اطعتموهم أنكم لمشركون» [4] - دیو نهادان به دوستان خود القا می كنند تا با شما مجادله كنند، اگر اطاعتشان كنید، مشرك خواهید بود - سپس معلوم شد كه او هارون بن سعد زیدی بود. حضرت خندید و فرمود: جواب صواب كوتاهی دادی، به اذن خدا. [5] .

داود بن فرقد از امام صادق (ع) روایت كرده كه فرمود: در ضمن آن چه خدای عزوجل به موسی بن عمران (ع) وحی كرد، این بود كه: ای موسی بن عمران! مخلوقی كه نزدم محبوب تر از بنده مؤمن باشد نیافریدم؛ من او را مبتلی كنم به آن چه برای او خیر است و عافیت دهم به آن چه برایش خیر است؛ آن چه شر اوست از او بگردانم، برای آن چه خیر اوست؛ و من به آن چه بنده ام را اصلاح كند داناترم؛ پس باید بر بلایم صبر كند و نعمتهایم را شكر نماید، و به قضایم راضی باشد، تا او را در زمره صدیقین نزد خود نویسم، زمانی كه به رضای من عمل كند و امر مرا اطاعت نماید. [6] .

داود بن فرقد دارای كتابی است كه عده ای از اصحاب از او روایت كرده اند. [7] .


[1] رجال الطوسي، ص 189 و ص 349 - رجال نجاشي، ص 114.

[2] علماي رجال عموما در ذيل حالات داود بن فرقد جمله «اتريدون ان تهدوا...» را به عنوان آيه قرآن ذكر كرده اند، در حالي كه چنين آيه اي در قرآن نيست. اما آن چه در قرآن است چنين است: «فما لكم في المنافقين فئتين و الله اركسهم بما كسبوا اتريدون ان تهدوا من اضل الله و من يضلل الله فلن تجد له سبيلا» - سوره نساء آيه 88 - چرا شما درباره منافقان دو فرقه شديد؟ آنها در باطن كافرند و خداوند آنان را به وساطه اعمال زشتشان دوباره به گمراهي برگردانده. آيا شما مي خواهيد كسي را كه خدا گمراه كرده هدايت كنيد؟ در صورتي كه تو هرگز بر هدايت آن كه خدا او را گمراه كرده راهي نخواهي داشت - مؤيد مطلب روايتي است كه صفوان، از داود، نقل كرده كه به امام صادق (ع) عرض كرد: در مسجد رسول خدا (ص) نماز مغرب مي خواندم كه مردي در پشت سرم اين آيه را خواند: «مالكم في المنافقين...» دانستم كه مرا قصد كرده، من هم در پاسخ او خواندم: «ان الشياطين ليوحون...» (رجال كشي، ص 294).

شايد بزرگان از جهت اعتماد به يكديگر، بدون مراجعه به قرآن، نقل روايت كرده باشند؛ و ممكن است كه هارون بن سعد، اقتباسي از قرآن را خوانده باشد.

[3] علماي رجال عموما در ذيل حالات داود بن فرقد جمله «اتريدون ان تهدوا...» را به عنوان آيه قرآن ذكر كرده اند، در حالي كه چنين آيه اي در قرآن نيست. اما آن چه در قرآن است چنين است: «فما لكم في المنافقين فئتين و الله اركسهم بما كسبوا اتريدون ان تهدوا من اضل الله و من يضلل الله فلن تجد له سبيلا» - سوره نساء آيه 88 - چرا شما درباره منافقان دو فرقه شديد؟ آنها در باطن كافرند و خداوند آنان را به وساطه اعمال زشتشان دوباره به گمراهي برگردانده. آيا شما مي خواهيد كسي را كه خدا گمراه كرده هدايت كنيد؟ در صورتي كه تو هرگز بر هدايت آن كه خدا او را گمراه كرده راهي نخواهي داشت - مؤيد مطلب روايتي است كه صفوان، از داود، نقل كرده كه به امام صادق (ع) عرض كرد: در مسجد رسول خدا (ص) نماز مغرب مي خواندم كه مردي در پشت سرم اين آيه را خواند: «مالكم في المنافقين...» دانستم كه مرا قصد كرده، من هم در پاسخ او خواندم: «ان الشياطين ليوحون...» (رجال كشي، ص 294).

شايد بزرگان از جهت اعتماد به يكديگر، بدون مراجعه به قرآن، نقل روايت كرده باشند؛ و ممكن است كه هارون بن سعد، اقتباسي از قرآن را خوانده باشد.

[4] سوره انعام، آيه 121.

[5] رجال كشي، ص 294 - بحارالانوار، ج 47، ص 346.

[6] اصول كافي، ج 2، باب الرضا بالقضاء، ص 51 - امالي مفيد، مجلس 11، ح 2.

[7] فهرست ابن النديم، ص 308 - فهرست طوسي. ص 130 - رجال الطوسي، ص 349 - رجال نجاشي، ص 114.